Δευτέρα, 15 Απριλίου 2013

Ποιο λύκειο; Το φροντιστήριο: η ελληνική οικογένεια, σε καιρούς κρίσης, βάζει βαθιά το χέρι στην τσέπη

Σύμφωνα με έρευνα σε δείγμα 596 μαθητών της Γ' Λυκείου στο Νομό Θεσσαλονίκης, την οποία παρουσιάζει η «Κ.Ε.», επιβεβαιώνεται και εν μέσω οικονομικής κρίσης ότι η παραπαιδεία έχει καταστεί μονόδρομος για την πρόσβαση στο πανεπιστήμιο, ακυρώνοντας το ρόλο και την αποστολή της δημόσιας εκπαίδευσης

Παράλληλη φοίτηση για (τουλάχιστον) δύο χρόνια, την υποχρεωτική στο σχολείο και την προαιρετική -αλλά επιβεβλημένη- στο φροντιστήριο. Χρόνος παρακολούθησης στο σχολείο 31 ώρες, στο φροντιστήριο 20 ώρες την εβδομάδα. Συνολικός χρόνος μελέτης από 46 μέχρι 74 ώρες την εβδομάδα. Χωρίς πενθήμερο, χωρίς άδειες, ρεπό και αργίες.

 
Ο πιο σκληρά εργαζόμενος Ελληνας. Είναι ο 16χρονος και 17χρονος μαθητής του λυκείου, που παρακολουθεί σχολείο το πρωί, φροντιστήριο το απόγευμα και μελετά μέχρι αργά το βράδυ. Στο χρόνο που του απομένει ασχολείται κυρίως με το Διαδίκτυο, περίπου 3 ώρες την εβδομάδα, και βγαίνει με τους φίλους του μέχρι 5 φορές το μήνα.

Μια άτυπη μορφή εκπαίδευσης, όπως είναι το φροντιστήριο, έχει γίνει προ πολλού μονόδρομος για την πρόσβαση στο πανεπιστήμιο, ακυρώνοντας στην ουσία το ρόλο και την αποστολή του σχολείου. Το φροντιστήριο στις μέρες μας καταλαμβάνει πολύ σημαντική θέση στη μαθησιακή διαδικασία, υποκαθιστώντας το σχολείο, κυρίως στις δυο τελευταίες τάξεις του λυκείου, και φορτώνοντας με διπλάσιο όγκο δουλειάς τους μαθητές.

Στατιστική
Το 93,2% των μαθητών παρακολουθεί φροντιστήριο από 11 έως 20 ώρες την εβδομάδα. Ο μέσος όρος παρακολούθησης για τον μαθητή της Γ' Λυκείου αντιστοιχεί σε 14,9 ώρες την εβδομάδα. Συνδεδεμένο πλήρως με το εξεταστικό σύστημα, το φροντιστήριο έχει αναδειχθεί, χωρίς να είναι στην πραγματικότητα, σε χώρο μάθησης με μία και μόνο λειτουργία: την προπαρασκευαστική για τα πανεπιστήμια. Η άποψη ότι το φροντιστήριο είναι ένα σχολείο πλήρους και αποκλειστικής προετοιμασίας για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση έχει εδραιωθεί στη συνείδηση μαθητών αλλά και γονέων, με αυξητικές μάλιστα τάσεις, παρά την οικονομική κρίση.

Αυτό κατέδειξε πρόσφατη έρευνα στην οποία συμμετείχαν 596 μαθητές της Γ' Λυκείου σε αστικές και ημιαστικές περιοχές του Νομού Θεσσαλονίκης. Υπεύθυνοι της έρευνας, την οποία παρουσιάζει η «Κ.Ε.», είναι ο καθηγητής Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Μιχ. Κελπανίδης και η εκπαιδευτικός Αικατερίνη Πολυμίλη. Εχει ενδιαφέρον να δούμε πώς απάντησαν στο γιατί κάνουν τόσο πολλές ώρες φροντιστήριο. Για τις απαντήσεις, τους δόθηκαν 7 διατυπωμένες δηλώσεις και κλήθηκαν να εκφράσουν εάν συμφωνούν ή εάν διαφωνούν. Παραθέτουμε τις απαντήσεις μόνο από τη στήλη «συμφωνώ πλήρως»:

1. Γιατί παρέχει καλύτερη κατάρτιση από το σχολείο: Συμφωνεί πλήρως το 52%.
2. Γιατί προετοιμάζει καλύτερα για τις εξετάσεις από το σχολείο: 64%.
3. Γιατί καλύπτει τις ατέλειες του σχολείου: 53,8%.
4. Γιατί έχει περισσότερο εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς: 28,4%.
5. Γιατί υπάρχει καλύτερος έλεγχος της προόδου: 44,7%.
6. Γιατί εφαρμόζει πιο σύγχρονες μεθόδους: 37%.
7. Γιατί είναι πιο αποτελεσματική η διδασκαλία απ' ό,τι στο σχολείο: 55,6%.

Χωρίς ανάσα
Εντυπωσιακός είναι ο φόρτος εργασίας τον οποίο καλούνται να διαχειριστούν οι μαθητές μέσα στην εβδομάδα. Οι ώρες φοίτησης στο σχολείο, στο φροντιστήριο και ο χρόνος για τη μελέτη υπολογίζεται ότι είναι από 46 ώρες την εβδομάδα για το 2,9% των μαθητών και φτάνει στις 74 ώρες για το 21,1% των μαθητών. Οι περισσότεροι (39%) μελετούν 61-69 ώρες την εβδομάδα.

Για τα φροντιστηριακά μαθήματα, η ελληνική οικογένεια βάζει βαθιά το χέρι στην τσέπη, αφού δαπανά κατά μέσο όρο 300-400 ευρώ το μήνα. Έτσι απάντησαν σχεδόν οι μισοί μαθητές (48,8%). Για το 20,7% των ερωτηθέντων, το κόστος ξεπερνά τα 400 ευρώ το μήνα. Αν σκεφτούμε μάλιστα ότι το 65% των οικογενειών

[ΠΗΓΗ: Ολυμπία Λιάτσου, Σαββατιάτικη ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 14/04/2013]